Lissabon (lisboa) Portugal.

Lissabon (Lisboa) de hoofdstad van Portugal.  

 

Lissabon is niet de eerste stad waar je spontaan aan zou denken om een lang weekend te verkennen. Onbekend maakt onbemind, Parijs, Londen, Rome e.a. steden komen eerder boven drijven. Toch kan deze stad worden aanbevolen. De stad heeft zijn eigen uitstraling en is makkelijk te bereiken per vliegtuig, ook vanaf Eindhoven. Het oude en nog bestaande vliegveld ligt direct aan de rand van de stad en heeft een goede metroverbinding met het centrum. Een o.v. kaart (automaat metrostations) kan meerdere keren worden opgeladen en kan ook gebruikt worden in tram en bus. Lissabon is minder druk dan andere hoofdsteden en minder uitgestrekt, dat maakt het overzichtelijker en makkelijker te bezichtigen. Het prijsniveau ligt ook duidelijk lager dan bovengenoemde steden. Lissabon is, op Athene na, de oudste stad van Europa en je ervaart nog steeds sterk de invloed van het rijke Portugese verleden. Een land aan zee, gelijk Nederland, met ontdekkingsreizigers die toen nog onbekende gebieden hebben “ontdekt”. Een prestatie van wereldformaat gezien de omstandigheden van toen. Dit zal ook de reden zijn waarom er zoveel monumenten te zien zijn in de stad. Tijdens de aardbeving van 1755 is veel verwoest. De stad heeft een eigen speciale uitstraling. Het begint met het “tegelwerk” op straat en de trottoirs, alles is belegd met dezelfde kleine steentjes. Opvallend waar je ook staat, de bestrating blijft opvallen. Een nadeel is dat de bestrating minder stabiel is, zodra tegeltjes los komen te liggen. De temperatuur, in het naseizoen, is aangenaam en er zijn veel gelegenheden om buiten iets te eten of te drinken. Het is me opgevallen dat veel mensen goed Engels spreken. Wat negatief opviel is dat jongeren vaak worden aangeklampt om drugs te kopen, dat was echt storend. Een lang weekend is tekort om alles te kunnen zien en ervaren echter door het goede o.v. krijg je toch een prima eerste indruk. Het viel ook op dat het vrij rustig was in de stad, dit afgezien van het oude stadsdeel waar trams en auto’s met moeite door het verkeer kropen. De stad en zeker de metrostations zijn schoon en goed onderhouden. Onderstaande foto’s geven een Indruk van monumenten uit het nieuwere, meer vlakke deel van de stad.

 

In het oude stadsdeel zijn ook de restanten te vinden van een oude vesting, het Castillo de San Jorge. Uiteraard weer bovenop de top van een heuvel gebouwd. Alleen de muren staan nog overeind en helaas viel de schemering al in toen wij arriveerden. De foto’s vallen daarom donker uit. De elite voelde zich veilig achter de dikke muren van de burcht, waar ben je nu nog veilig? Ook vanaf deze burcht heb je een mooi uitzicht over de oude wijk en de stad. In de verte is de 25 april brug te zien. Op het bovenste deel van de brug rijden auto’s en daaronder is een laag gemaakt voor de trein. De brug is van ver te zien, achter de brug staat weer een monument van 110 meter hoog, waarvan de hoogste 28 meter wordt ingenomen door een Christusbeeld, het Christo Rei, weer met een bijzondere achtergrond voor dit beeld. Onderstaand een indruk van het Castillo de San Jorge.

 

De oude stad is gebouwd op heuvels en dat is goed te merken, de straten zijn smal, de huizen oud en nog steeds rijden er oude trams door de smalle straten, soms 2 lijnen naast elkaar, de trams kunnen elkaar net passeren of moeten wachten totdat een enkelvoudige rail vrij is.

Vooral lijn 28 is bekend en een must voor bezoekers om een ritje mee te maken. Smalle en steile steegjes leiden naar hooggelegen huizen en boven heb je een prachtig uitzicht over een deel van de stad. Het oude deel, van de stad, hebben we veel te voet gedaan dan kun je door de smalste steegjes lopen, klimmen en dalen. Op een gegeven moment heb je geen idee meer waar je ergens bent, zeker zodra het donker is geworden. Uiteraard hebben we ook een rit met lijn 28 gemaakt en vanaf het achterbalkon heb je een goed uitzicht over het gebied waar het oudje heuvels beklimt en weer afdaalt. Aan de achterkant van de tram hangt een touw en na enig speurwerk bleek dat je de stroomgeleider van het elektriciteit netwerk kunt trekken. Simpele oude werkende technologie. Aan het eind van de reis kom je bij het kerkhof (cemitorio dos Prazeris) met monumentale graven. In sommige kun je naar binnen kijken en dan zie je dat er meerder kisten zijn geplaatst. Ook hier weer blijkt dat ook na de dood er nog onderscheid gemaakt is tussen “belangrijke” mensen en het gewone voetvolk. In elk geval voor het zichtbare stoffelijke deel. Toch bijzonder om daar te vertoeven, het is daar erg rustig en toch hangt er een speciale sfeer. Wat was is niet meer. De graven zijn vaak meer dan 100 jaar oud. Aan het einde van de reis, over heuvels, pieken en dalen wacht de rust van een rustplaats, waar dan ook. Bijzonder uitgebeeld hier, je hoeft er alleen maar voor open te staan. Onderstaande foto’s geven een indruk.

In het stadsdeel Belém staan een paar bijzondere en opvallende monumenten/bouwwerken. Prominent gebouwd aan de oever van de rivier staat het Mosteiro Jerónimus, De bouw, van dit klooster, begon begin 1501 en heeft 100 jaar geduurd. Moeilijk voor te stellen in de huidige jachtige en dure tijd waarin wij leven. Hier had je een baan voor een paar generaties. Wat steeds weer opvalt is het vakmanschap en de tijd welke genomen werd om iets bijzonders te maken, dit is goed te zien bij de vele details. Het valt ook op dat het gebouw er schoon uitziet na een aantal eeuwen. Er moet flink geïnvesteerd zijn in onderhoud en dat kan ook want toeristen brengen veel geld in de kassa. Je kunt wel zien dat er erosie heeft plaatsgevonden. Toch een plaats om van te genieten en te proberen een beeld te krijgen van de toenmalige omstandigheden. Het gebouw straalt rust en bezinning uit zoals je dat in veel kloosters ervaart. De wereld verandert elke dag en dat is goed te zien. Onderstaande foto’s geven een indruk van de prachtige galerijen en de binnenplaats Naast de galerij ligt de kerk, een hoog gebouw met bijzonder altaar en gebrandschilderde ramen. Hier ligt ook het praalgraf van Vasco da Gama. Onderscheid blijft, ook na dood. Onderstaande foto’s geven een indruk van dit deel van het gebouw.

Via onderstaande link is een gedetailleerde beschrijving te vinden van dit bijzondere gebouw. http://en.wikipedia.org/wiki/Jerónimos_Monastery Tegenover het klooster staat een ander monument het Padrão dos Descobrimentos (monument van de ontdekkingen). Aan weerszijden van het gebouw zijn beelden geplaatst van veel mensen die belangrijk zijn geweest in de rijke historie van het land. Het gebouw zelf is open en met een lift ben je snel op de top van het gebouw en heb je een prima uitzicht op dit deel van de stad en de rivier. Opvallend is ook het grote kompas, gemaakt van marmer, voor het gebouw. Een gift van Zuid Afrika, van boven is dit goed te zien.

Onderstaande foto’s geven een indruk van dit monument

Via onderstaande link is een gedetailleerde beschrijving te vinden van dit monument. Ook de namen van de betreffende personen zijn vermeld op enkele foto’s. http://en.wikipedia.org/wiki/Padrão_dos_Descobrimentos

Op deze site zijn veel foto’s van de stad te vinden: http://tinyurl.com/mdzyzhy

 

De laatste dag, met de geplande terugvlucht in de namiddag, hebben we Sintra bezocht. Een bezoek is goed te doen per trein vanaf één van de metrostations. Ik had nooit van Sintra gehoord, deze streek staat op de Unesco werelderfgoedlijst. Je kunt een paar dagen uittrekken om van de monumenten en streek te genieten, we zijn daar niet meer aan toegekomen. We zijn te voet naar het Moorse kasteel gelopen en helaas betrok de lucht en dreigde er een flinke bui. Deze bui viel later toen we terugkwamen in Lissabon en de straten stonden blank. Het was nog een toer om weer droog op de airport te komen. Onderstaande link geeft een indruk omtrent wat er allemaal in het verleden is gebouwd. De mens kan prachtige objecten ontwikkelen en bouwen echter ook weer meedogenloos vernietigen. Het moet een hele klus zijn geweest om alle materialen, met de toen beschikbare middelen, boven op de berg te krijgen. Normaal lopen was al inspannend. Weer staan de gebouwen op de top van heuvels. De werkende klasse zal hard hebben moeten zwoegen voor weinig inkomen, dit om de elite in weelde te kunnen laten baden. Er is niet zoveel veranderd…… Onderstaand foto’s van Sintra

Een bezoek aan Lissabon zeker aan te bevelen en als het kan Sintra meenemen. Op deze site zijn veel foto’s te vinden van Sintra: http://tinyurl.com/nxh452j Op deze Wikipedia site staat een uitgebreide toelichting van het gebied: http://en.wikipedia.org/wiki/Sintra Leuk om een verslag te maken, in details te duiken en herinneringen op te halen en vast te leggen. Zo blijven de herinneringen levend. Met dank aan de technologische ontwikkelingen.